Skip to content

Geschiedenis

Net boven de Westelijke Eilanden van Amsterdam vind je de Oude Hout­haven. Hier werd vroeger hout uit Scandi­navië opgeslagen en verwerkt (voor de bouw van schepen en huizen). Op de Van Diemen­straat staan grote pak­huizen. Hier zijn unieke kantoorruimten te huur, die aan de achterzijde uitzicht bieden op de oude houthaven.

Aan het einde van de 19e eeuw werd de stad ook aan de westerzijde uitgebreid, en werd de van Diemenstraat gebouwd op de dijk die de oever van de Houthavens vormde. Hierboven ziet u een schilderij van Breitner, voorstellend de heiwerkzaamheden in 1897 voor de pakhuizen die nu nog in de van Diemenstraat staan. Tussen de zogenaamde Zandhoek en de van Diemenkade ontstond de gezellige Zeeheldenbuurt, waar u nog steeds bruine kroegjes vindt.

Geschiedenis van de Zeeheldenbuurt

De eerste bouwsels in deze buurt stammen uit de 17e eeuw en bestonden tot ruim in de 18e eeuw voor­name­lijk uit scheeps­werven, lijn­banen en taan­derijen. Er waren hier vooral werk­plaatsen en een paar bedrijfs­woningen, met pak­huizen op de Zout­keets­gracht. De eerste zout­keten verschenen hier rond 1615, al snel door andere gevolgd — zee­water werd hier boven turf­vuren verhit in grote pannen om het zout te winnen. En in 1652 werd het gebiedje achter bolwerk Blaauw­hoofd aan de haring­rokers toegewezen, op Bokking­hangen.

Bijna twee eeuwen lang veranderde hier maar weinig — de zout­keten werden lang­zaam­aan vervangen door woningen en pak­huizen. Het was in de 18e en 19e eeuw een heel drukke en bedrijvige buurt, maar toen steeds meer bedrijfjes naar elders verhuisden werd het meer een woon­buurt, op de grote pak­huizen aan de Van Diemen­straat na.

De Petemayenbrug van Zandhoek naar Bokking­hangen.
Foto uit 1893 van Jacob Olie (1834-1905) (Stads­archief Amsterdam).

Van Diemenstraat

Aan de Van Diemen­straat (vóór 1878 Barentsz­kade geheten) lieten particu­lieren en bedrijven grote pak­huizen bouwen. De Delimaatschappij bouwde in 1917een groep van zes pakhuizen. Deze pak­huizen werden via de achterkant (aan de Van Diemen­kade) bevoor­raad vanuit schepen, aan de voorkant (de Van Diemen­straat) was een spoor­weg­lijntje om de goederen verder te trans­porteren.

De Deli Maatschappij, opgericht in 1869, werd groot met de verbouw van en handel in tabak, vooral uit Sumatra. De zes delen van het gebouw waren dan ook vernoemd naar plekken op Sumatra: v.l.n.r. Wampoe, Begoenit, Nintjirim, Belawan, Petani en Pertjoet. Aan de achterkant van het gebouw zijn de namen nog zichtbaar.

Het oude pakhuis werd in 2020 compleet gerenoveerd door het gerenommeerde architectenbureau Cruz y Ortiz (Het bureau dat ook verantwoordelijk was voor de verbouwing van Rijksmuseum).